Shamanism© margareta nobell
|
|||
Shamanism;
En religionshistorisk och antropologisk
term för en viss sorts religiösa funktionärers spirituella
tillvägagångssätt och orientation i Universum. Shamanism står för
den typ av andligt arbete som shamaner gör. Shamaner är de helare,
botare, siare och problemlösare som arbetar med extastekniker och gör
själsresor till andra verkligheter i syftet att bota, hela, sia eller
utföra magiska ting – i allmänhet till hjälp för sitt samfund, sig
själv och andra. Shamaner finner man traditionellt hos jägar- och
samlarfolk, samt i teknologiskt outvecklade jordbrukssamhällen. Trots
att de flesta samhällen idag har utvecklats mot större teknologisk
kunskap så finns en del av de traditionella shamanerna kvar – ett
tecken på att deras verksamhet fungerar kanske? I takt med att kyrka
eller statsapparat lossar sitt grepp om folk och traditionella andliga vägar
blir tillåtna igen ökar intresset för shamanism, både vad det gäller
tradition, bot och världsbilderna som den shamanska aktiviteten grundar
sig på. Termen
shamanism står också, idag, för en sprirituell inriktning som under
sent 1900-tal blivit en egen tradition inom den nyhedniska kulten.
Tusentals människor lär sig idag grunderna i och om shamanism på
kurs, lite färre lär sig mer avancerade tekniker. Många av dessa västerlandets
shamanstudenter har en genuin vilja att leva mer i samklang med naturen;
att hjälpa, bota, vara till nytta för både Moder Jord och alla våra
släktingar. Många av dem lyckas också med det. Andra har behov av att
fjädra med en ny identitet. Instant shamans. Trots att det är
mycket möjligt att också de lyckas i sina uppsåt så faller idén på
sin egen orimlighet, för även om shamanen definitivt får en speciell
identitet så är det inte en hon kan beställa fram själv.
|
|||
Krakavarg, av Kraka Gustafson |
Shamanism
är uråldrig kunskap som funnits i minst 20 000 år, kanske t o m i |
||
Shamanens
kraft behövs lika mycket idag som när människan först började
vandra på Jordens yta. Därför finns kraften och möjligheten att upptäcka
den kvar. Det finns inget som hindrar någon av oss från att arbeta
utifrån shamansk praxis och därmed bli mycket klokare. Vi kan finna
och kommunicera med våra skyddsandar, kraftdjur och lärare. Vi kan stärka
länken mellan människan, naturen och resten av Universums krafter och
vi kan göra lite husbehovsbot och -magi, kanske också viss själsåterhämtning
och grundläggande arbete inför döden. Alla kan lära sig grunderna,
men alla kan inte bli shamaner – då menar jag shaman i traditionell
mening. Och är det inte shaman man är så kanske man kan fundera på
att kalla sig för något annat? Eller som en av mina bästa världsliga
lärare brukar svara på frågan ”Hur lång tid tar det att bli
shaman?” ”(...) Det tar bara ett par minuter att få en shamansk
upplevelse, men att bli shaman tar en livstid, och om du någonsin hör
dig själv säga ”Nu är jag shaman!” så är det ett klart tecken på
att du fortfarande är lärling.” (ur Horwitz. J; All Life is
Connected)
|
|||
Det
är viktigt att försöka ta reda på vilka uppgifter man själv har i
detta liv, och verka utifrån det perspektivet. Det finns så många sätt
att hela och bidra till den stora cirkelns balans. Så många yrken
vi kan vara nyttiga i. Min önskan är att fler människor ska upptäcka
sina egna möjligheter i samklang med allt liv. Vi – liksom alla folk
överallt och före oss - får lära oss att skilja de bättre
shamanerna och lärarna från de sämre. Eller kanske man hellre ska säga
att vi får se vilka som passar just oss, som individer, och lita på vår
magkänsla i omdömet. Den som är bäst för mig kanske inte är bäst
för dig osv. Ursprungsfolken har av tradition haft rätt hårda krav på
vad en shaman ska kunna göra för att bli accepterad i rollen. Shamanen
var – och är i vissa fall ännu - den doktor och siare de hade att sätta
sin tilltro till när sjukdom uppstod, bytesdjuren försvann eller missväxt
rådde, så valet var livsviktigt för hela folket och de fakirartade
testerna blev ofta därefter.
|
|||
Personligen har jag svårt att se shamanism som en tradition, nyhednisk eller arkaisk. Traditionellt har shamanismen existerat i många olika kulturer, alla med sina unika traditioner och religiösa egenarter. Shamanism bygger på uråldrig kunskap, lika gammal som människan själv som art, antagligen ännu äldre. |
|||
De äldsta talar till oss genom andarna – en del av dessa andar har djurform och kallas idag oftast för kraftdjur, men det finns fler namn för dem och det finns fler andar. Den som studerar shamanism nu inser snart att allt har liv och att allt liv är förbundet i den stora cirkeln. Traditioner däremot skapas till stor del av människan. Shamanism lärs i västerlandet ut från olika
kurscenter eller också genom enstaka lärare. Det finns redan flera
traditioner varav den äldsta är ett försök till
kulturellt renskalad praxis; prof. Michael Harners metoder ligger då
till grund. Andra moderna traditioner kan använda olika kulturers heliga kunskap som inspiration –
inte sällan betonas att det är autentiska metoder. Hur det sedan är
med detta varierar i hög grad. Alltså finns det både äkta
och falska shamaner från
indianska kulturer och nyshamaner som har dessa som inspiration –
och redan där finns stora skillnader, för ett indianfolk gör inte
likadant som ett annat, även om det kan finnas klara paralleller. Vi
har också shamanism med grunderna i keltiska och/eller nordiska förkristna
kulturer, eller med den asiatiska kontinentens kulturer i blickfånget.
Sedan har vi ju vissa afrikanska folks shamanism, samernas och de
ursprungliga australiernas... Så hur ska jag kunna kalla shamanism för
en tradition? även om shamansk praxis och kosmologi har klara
likheter världen runt så är också skillnaderna stora. |
|||
Seende, av Kraka Gustafson
|
|||
Den som arbetar med shamanism fylls av kraft, men det är inte meningen att hon - eller han - ska bli stinn av den. Kraften är till för att användas till förmån för Moder Jord och alla våra släktingar; den myriad av liv som vi är omgivna av och delar världen med. |
| ||
Gillar du Krakas bilder? Leta efter Kraka genom hennes blogg!
Krååå
|
|||